zondag 27 maart 2011

De populariteit van Craft bier groeit explosief.

In een krantenbericht van een paar weken geleden werd aangegeven dat de grotere brouwerijen in Nederland steeds meer terrein verliezen. Niet verwonderlijk, want steeds meer mensen ontdekken de kleine bierbrouwerijen in Nederland en daarbuiten. Over heel Nederland zijn er ruim 100 brouwerijen te vinden en het grappige is dat je deze tendens ook in andere landen, zoals de Verenigde Staten, ziet.

In een land als de V.S. taten waren er vorig jaar 1.759 brouwerijen in bedrijf. En voor dit jaar verwacht de Brewers Association dat er nog eens 618 volledig of gedeeltelijk operationeel zullen zijn. Er worden dan ook steeds meer bierfestivals georganiseerd, wat een mooie promotie is en naamsbekendheid geeft aan de kleine brouwerijen. Voor elk wat wils; van een licht fruitig biertje tot een overheerlijke Tripel of een mooie Russian Imperial Stout.

Maar men kan ook te veel promotie krijgen. Een maand geleden kwam bierbrouwerij Bockor (BE) nog in het nieuws. Hun 'Omer blonde bier' heeft tijdens de European Beer Star en de World Beer Cup diverse prijzen behaald. Toen de heren Jean Blaute en Ray Cokes (oud VJ van MTV) van Tournée Générale het biertje aanprezen met de woorden; “Dit is het lekkerste blonde bier dat ik ooit heb geproefd” was het biertje niet meer aan te slepen. Inmiddels is de brouwerij de lagercapaciteit aan het uitbreiden om aan de vraag te voldoen.

En ook in de Verenigde Staten komt zo'n zelfde bericht juist op het moment dat de Craft Brew Conference in San Francisco plaats vindt. Door het programma 'Brew Masters' van Discovery Chanel is de vraag naar het bier van Dogfish Head Brewery explosief gestegen. Sam Calagione geeft aan dat ze de export naar Canada en Engeland voor 2011 stopzetten. Maar ook de distributie naar Staten als Tennessee, Indiana, Wisconsin en Rhode Island worden stilgelegd.

"Het brouwen moet spannend en leuk blijven. Daarnaast is het waarborgen van de
kwaliteit zeer belangrijk en dat kan alleen maar als we langzaam groeien."





                                                         (picture washingtoncitypaper)

bron: bier.blog.nl en Dogfish Head Craft Brewery

The popularity of Craft beer grows explosively.

A few weeks ago I noticed an article in a Dutch newspaper that, in The Netherlands, the influence of big beer breweries is losing ground. It’s not surprising that people are not just discovering craft breweries in The Netherlands, but from all over Europe and beyond. There are at least a hundred craft breweries spread over Holland, but the trend of large mass produced beer is waning all over the world.

In the year 2010, there are 1,759 working breweries in the United States. This reflects the refining tastes of beer lovers everywhere. Beer is now made to reflect the preference for everyone, from light fruity beer to a delicious Triple or a fine Russian Imperial Stout. The Brewers Association estimates that 618 new craft breweries will be starting up this year. Through the proliferation of craft beer festivals all over our country, beer drinkers everywhere are discovering the huge range of new types of beer being created.

The danger of this availability is over-promotion. Last month a Belgian Craft Brewery named Bockor was featured in a Belgian tv-program named 'Tounée Générale'. The hosts of the program “Tournée Général” Jean Blaute and Ray Cokes (well known VJ from European MTV) said that their brew 'Omer Traditional Blond' is the most delicious blond beer they ever tasted. with “This is the most delicious blond beer I ever tasted”. This beer received many prizes in the European Beer Star and the World Beer Cup. It was sold out locally in a very short time. This left nothing available for anyone outside the immediate area. At the moment they are expending their lagering capacity

Similar incidences have happened in The United States. Just last week during the Craft Brew Conference in San Francisco, the Dogfish head Brewery (owner Sam Calagione) was unable to meet demand for its product after a program aired on the series “Brew Masters” on the Discovery Channel. This unmet demand continues through 2011 for exports to Canada,The Uk, and parts of the US.

Sam Calagion says it very succinctly when he says “Brewing needs to stay exciting and fun. The quality needs to stay high but this can only be achieved when careful attention is paid to growth."

Paul

Source: bier.blog.nl and Dogfish Head Craft Brewery.

1 opmerking:

  1. Is there an American website, which sells the 120 min IPA, but also exports to the Netherlands?

    BeantwoordenVerwijderen