donderdag 31 maart 2011

Kopstootje

 
Toen ik las dat het een gewoonte is om tijdens St. Patricks Day groen bier te drinken, moest ik meteen terugdenken aan één van mijn eerste ‘bierervaringen’. Ongeveer 35 jaar geleden kreeg ik voor mijn 16e verjaardag 2 flesjes Westmalle Dubbel. Natuurlijk heb ik die met veel plezier opgedronken. Dit was mijn eerste kennismaking met speciaalbier i.p.v. pils. Later bestelde ik het in een café en daar kreeg ik de vraag: “Met of zonder?” Ik had geen flauw idee. “Zonder” kende ik al, dus ik koos voor “met”. Even later kreeg ik een glas Westmalle Dubbel met een scheut grenadine erin. In Noord-Brabant was dat, zeker in die tijd, heel gewoon. Het geeft een wat zoetere smaak aan het bier en een licht rode kleur aan het schuim. Toen vond ik dat wel lekker maar nu echt niet meer. Het schijnt dat vrouwen het nog wel af en toe bestellen. Toch wordt het niet in elk café gewaardeerd. Er zijn zelfs cafés die een 'boete' berekenen.
Bier met een kleurtje is natuurlijk vooral bekend door het Berliner Weissen bier. Dit wordt bijna standaard geschonken met rode (framboos) of groene (lievevrouwebedstro met citroen) siroop. Ook dit geeft het bier een minder bittere smaak en wordt bijna altijd geserveerd met een rietje. Volgens mij word je zo heel snel dronken maar in Berlijn doen ze het al jaren zo. Het zal dus wel meevallen.
Toen we 2 jaar terug in Parijs waren zijn we in het café geweest waar de film ”Le Fabuleux destin d' Amélie Poulain” is opgenomen. Nu heet het weer gewoon ‘Café Les Deux Moulins’. Daar schonken ze ‘Picon’ in een glas getapt bier. Picon is een caramelkleurig kruidenbitter op basis van sinaasappels. Dit wordt tegelijkertijd met het bier ingeschonken. Het lijkt een beetje op een traditie die ze in België een duikboot noemen. Hierbij wordt een gevuld glas jenever op z’n kop in een glas bier geplaatst. In Nederland kennen we het als een kopstoot waarbij de twee glazen naast elkaar worden geserveerd.
In Amerika hebben ze het kopstootje ook ontdekt. Upright Brewing Company uit Portland Oregon  brengt nu een bier op de markt met deze naam. Het is een stevige French Pale Ale (Biere de Garde) waarin dezelfde kruiden worden gebruikt als in de oer-Hollandse Bols Jenever. Of we dit echt serieus moeten nemen, vraag ik mij af. De grote presentatie van dit nieuwe bier is namelijk morgen, 1 april.
Jan Ronald



Kopstootje

When I read that it’s a habit to drink green beer on St. Patricks day, I immediately remembered one of my first `beer experiences’. Approximately 35 year ago I got two bottles of Westmalle Dubbel for my 16th birthday. It was a pleasure to drink this delicious Trappist beer. This was the first time I drank craft beer instead of a pilsner. When I ordered this in a café, I got  the question: “With or without?” I had no idea what that meant. “Without” I knew already, therefore I chose “with”. A few minutes later I got a glass Westmalle Dubbel with a splash of grenadine.
In Noord-Brabant this was quite common, certainly in those days. It gives a sweeter taste to the beer and  a slightly red colored foam. I liked that flavour but now I my taste has changed. It seems that women still order it from time to time. It is not appreciated in each café. There are even cafés that give you a fine when you order this.
The most famous colored beer is Berliner Weissen beer. This is typically served with flavored syrup such as raspberry (red) or woodruff (green). This also gives a less bitter taste to the beer and is almost always served with a straw. According to my knowledge this is the way to get drunk in a minute. In Berlin, they always serve it this way without any problem.
When I was in Paris two years ago, I visited the café where the film “Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain” had been filmed. Now It’s called  “Café Les Deux Moulins”. There they served draft beer with `Picon'. This is a caramel-colored bitter based on oranges. This is poured at the same time with the beer. It’s a bit like a Flemish tradition called “duikboot” (U-boat). A full glass of Genever (Gin) is placed upside down in a glass of beer. In the Netherlands we call this a “kopstoot” (Head Butt) where it is served in two seperate glasses.
In America they also have discovered the “kopstoot”. The Upright Brewing Company from Portland Oregon will be introducing a new beer on the market called: ‘Kopstootje biere’. It’s a strong French Pale ale (Biere the Garde) in which they use the same ingredients as are used in the typical Dutch Bols Genever. They call it:  “The world’s first beer created to accompany a spirit”.

I don’t know if we should take this seriously. The grand unveiling of the Upright Kopstootje Biere happens to be tomorrow, the 1st of April.

Jan Ronald

Geen opmerkingen:

Een reactie posten