Ik niet, althans niet alleen. Van te voren was er weinig meer over bekend dan dat het ging om een bier met de werktitel: ‘De doos van Toos’. Het is een samenwerking tussen 2 Nederlandse brouwers die voor het eerst een gelegenheidsbier hebben gebrouwen. Via de sociale media werd langzamerhand steeds iets meer bekend over het bier. Uiteindelijk bleek het om een geboortebier te gaan voor de 2e dochter van Peter van de Arend, eigenaar van ’t Arendsnest en de Beertemple in Amsterdam. Toen er ook nog een bierproeverij aan het aanbod werd toegevoegd, bleek weer eens de kracht en snelheid van Facebook. Binnen 6 uur bleken 24 bierliefhebbers gezamenlijk bereid om ieder € 50,- per flesje neer te tellen. Wat zeker heeft meegespeeld is dat de totale opbrengst naar een goed doel ging.
Eerder was er al een soortgelijke actie geweest waarbij de firma ‘Bier&Co’ een verzameling miniaturen van bierauto’s via Facebook heeft geveild voor €1305,-. Beide opbrengsten gingen naar hetzelfde doel: KiKa, kinderen kankervrij.
Zondag 20 maart vond de bierproeverij plaats voor de 24 bieders plaats. Met de donatie van een serie heerlijke kazen van de firma Reypenaer uit Amsterdam werd het naast een proeverij ook een mooie workshop ‘bier en kaas combineren’. Marcel Snater, één van de brouwers van het geboortebier dat inmiddels was omgedoopt tot ‘Mikkie’s bier’, leidde de proeverij. We kregen naast Tempelbier (het huisbier van ’t Arendsnest), drie bieren te proeven van brouwerij ‘De Snaterende Arend’; Tapuit, Roodborstje en Stormvogel. Natuurlijk proefden wij ook Mikkie’s, een heerlijke IPA. Marcel heeft dit bier samen met Kees Bubbermans gebrouwen bij brouwerij Emelisse in Kamperland. Ik vind dat het zonde is om dit bier slechts eenmalig te brouwen. Ik zeg: MEER!
Natuurlijk was deze proeverij de aangewezen gelegenheid om het totaalbedrag van de acties aan te bieden aan de vertegenwoordigers van KiKa. Hiervoor waren mede-oprichter Frits Hirschstein en fonsenwerver Rien Schimmel naar het Arendsnest gekomen. Van Mikkie’s bier, dat ook in een aantal cafés op tap wordt verkocht, gaat ook nog eens per verkochte fles of glas een gedeelte naar KiKa. Alles bij elkaar kregen de heren een cheque van €4000,- aangeboden voor dit goede doel. In zijn bedankwoordje zei Rien Schimmel: “Helaas is gezondheid niet voor iedereen vanzelfsprekend. Daarom blijven dit soort projekten erg belangrijk. Als je een biertje vernoemt naar een kind dan moet zij dat later zeker in gezondheid kunnen opdrinken. Proost!”
Het ligt zeker in de bedoeling om vanuit ’t Arendsnest jaarlijks iets voor dit goede doel te doen. Ik doe in ieder geval weer mee.
Would you pay 1700 dollars for a box beer?
Not me, at least not alone. Little was known about this beer other than that it was a cooperative brew of two Dutch brewers who had never worked together before. The working title was: ‘The box of Toos’. The Social Media slowly revealed more details about this special brew. It appeared to be the ‘birth celebration beer’ for the second daughter of Peter van de Arend, the owner of ‘t Arendsnest and the Beertemple in Amsterdam. When a beer tasting was added to the occasion, the strength and speed of Facebook proved to be enormous. Within six hours, twenty-four beer enthusiasts were willing to pay each € 50, - ($ 70,-) a bottle. Together they paid € 1200,- ($1700,-) for a beer nobody had ever tasted. What certainly helped was that the total turnover went to charity.
A similar action was held by the firma `Bier&Co. They sold a collection of beer lorrie miniatures by auction on Facebook for and raised €1305,- ($1845,-). Both auctions were organized for the same charity organization; KiKa, all children free of cancer.
On Sunday the 20th of March, the participants gathered at ‘t Arendsnest where the beer tasting took place. With the donation of a collection of delicious cheeses of the firma Reypenaer from Amsterdam, it became not just a beer tasting but also an interesting workshop on how to combine beer and cheese.
Marcel Snater, one of the brewers of the ‘birth celebration beer, (now renamed `Mikkie’s bier) led the tasting. Beside ‘Tempelbier’ (the house beer of ‘t Arendsnest), we tasted three beers which are all brewed at brewery ‘De Snaterende Arend’; ‘Tapuit’, ‘Roodborst’ and ‘Stormvogel’. Of course we also tasted Mikkie’s, a delicious IPA. Marcel made this beer with Kees Bubbermans, at his Emilisse brewery. It’s a shame that this beer was brewed only once. I say: Make some MORE!
This tasting was the best opportunity to offer the cheque to the representatives of KiKa. Co-founder Frits Hirschstein and fund-raiser Rien Schimmel were present to receive it. One euro of every sold bottle or glass of Mikkie’s beer (which is also sold in a number of cafés on draft) also goes to KiKa. Altogether we raised € 4000,- ($ 5655,-) for this charity.
In their thank word Rien Schimmel said : “Unfortunately, being healthy is not something that everybody can take for granted. For this reason this type of projects remain very important. If you name a beer after a child, she must be able to taste it later in good health! Cheers!”
Next year ‘t Arendsnest will organize a new project to raise money for KiKa. I’m sure I’ll be participate again.
Jan Ronald
Geen opmerkingen:
Een reactie posten