dinsdag 5 april 2011

Bier etiketten - Beer labels

Met al die verschillende bierbrouwerijen over de hele wereld, elk met zijn eigen unieke etiket, is het ontwerpen van een nieuw en uniek logo een echte uitdaging.
Het etiket moet de aandacht blijven trekken, waardoor het bier meteen herkend wordt als jouw bier.


                                                                                                  (Goed etiket)

Ambachtelijke brouwers maken hun eigen bier met passie en ontwikkelen met liefde steeds nieuwe en interessante bieren. Slechts enkele brouwers hebben geld genoeg om de etiketten professioneel te laten ontwerpen. Het is moeilijk om een plekje op de biermarkt te veroveren. Veel mensen houden uit gewoonte vast aan hun oude vertrouwde merken. Dat kan bijvoorbeeld komen omdat dat vroeger thuis al gedronken werd of omdat vrienden het ook drinken. Mensen zijn en blijven gewoonte-dieren.


                                                                                               (Fout etiket)

Mijn vrouw vroeg me verleden jaar "Hoe ga jij je eigen bier noemen"? Toen was ik alleen nog maar bezig met bier brouwen. Ik had nog niet echt nagedacht over een naam en een etiket.

Een paar dagen later wandelden we met onze hond Billy in Kennedy Grove Regional Park. Billy rende rond in zijn eigen kleine fantasie wereldje en mijn vrouw noemde hem NUMB NUTZ. Numb Nutz is de definitie van iemand die geen idee heeft waar hij mee bezig is. Dit past precies bij onze hond. Ik vond dit een prima naam voor mijn bier. (Gelukkig kan ik inmiddels aardig bier brouwen en weet ik precies wat ik doe als ik brouw.) Nu de naam er is, heeft mijn buurman (een kunstenaar en bierliefhebber ) het ontwerp gemaakt. In ruil voor wat bier kreeg ik een prachtig uniek en eenvoudig etiket.

Waarom wilde ik een eenvoudig etiket? Wel, in1999, werd ik samen met een aantal anderen gevraagd om bier etiketten te beoordelen. We kregen vrij eten, drinken en 75 gulden (ongeveer 40 dollar). We werden in 2 groepen verdeeld en terwijl de camera's draaiden keken we naar 20-30 verschillende biersoorten. We werden gevraagd welk etiket onze aandacht trok, en waarom we voor een bepaalde fles kozen. Van deze ervaring heb ik heel veel geleerd over etiketten en welke invloed dit heeft op de keuze van de consument in de winkel. De winnaars? Eenvoudige merknamen met een aandachttrekkend ontwerp/logo.

Bieren als Bud, Coors en Corona veroverden de US en de Europese markt. En buitenlandse merken zoals Becks, Carlsberg, Grolsch en Heineken hebben een blijvende invloed gehad wat betreft het drinken van bier wereldwijd. Marketing is blijkbaar een machtig wapen.


                                                                                               (Fout etiket)

Gelukkig houden steeds meer mensen van ambachtelijk gebrouwen bieren en is er veel vraag naar bier van plaatselijke brouwerijen. Door een duidelijke en sterke uitstraling van hun etiketten kunnen kleine brouwers, zelfs zonder grote marketing budgets, een veel grotere naamsbekendheid verkrijgen.

Paul



Beer Labels

With all the different beer breweries throughout the world, each with their own unique label, creating a new and unique logo can be very challenging. A label has to catch and hold your attention and brand your beer as your own. Craft beer brewers make their beer with passion and they love to make new and exciting brews. Only few craft brewers have the money for designer labeling.
Many people stick with their old familiar brews. Dad or mom drinks this, it’s the first beer I had, my friends all drink this: there are many different reasons that people just stay with what’s familiar.

My wife asked me last year “What are you going to call your homebrew beer”? At that point I was just getting serious about my home brewing, and hadn’t given a name or label a thought. A few days later we were walking with our dog Billy in Kennedy Grove Regional Park.
Billy was running in his own little fantasy world, and my wife called him Numb Nutz. Numb Nutz is defined as someone who has no idea what he's doing. Fit the dog perfectly. I thought this would be a good name for my beer.

Luckily, I have grown in my beer making, and now have a pretty good idea what I’m doing with my brew.The name was born and a neighbor, who’s an artist and beer lover, made the design. I traded his talents for beer, and got a wonderful unique great and simple label.


Why did I want to get a simple label? Well, in 1999, I was asked with several other people, to evaluate beer labels. We were given free food, drinks and 75.00 Dutch Gulden (about $40.00). We were placed into two groups and with cameras running we looked at between 20-30 different beers. We were asked what about each label caught our eye, and what would make us choose one bottle over another. I learned a lot about labeling from this experience, and what influences choices of the consumers at the store shelf. The winners? Simple brand names with an eye-catching design/logo.


Beers as Bud, Coors and Corona hit the US and the European market and foreign brands such as Becks, Carlsberg, Grolsch and Heineken have made an impact on beer drinking throughout the world. Marketing is a powerful weapon.
People are enjoying more and more Craft Beers, and look for beers from their local breweries.


(Wrong Label)


Craft Brewers would benefit paying attention to their labels, even without large marketing budgets.







                                                                                                    (Strong Label)->


Paul

2 opmerkingen:

  1. Hey leuke blog!
    Leuk verhaal ook.
    Je verhaal heeft mij goede inspiratie gegeven!

    M.V.G Daniël (beginnende bierbrouwer hobbyist)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen