maandag 25 april 2011

Bier reizen

Meer en meer mensen ontdekken het ambachtelijk bier. Zij nemen zelfs het reizen voor lief om het te leren kennen en te proeven. Vijf jaar geleden verhuisde ik naar de Verenigde Staten en dacht dat ik mijn wekelijks flesje Grolsch kon blijven drinken. Maar niets bleek minder waar.

Ik ontdekte het ambachtelijk bier al vrij snel toen mijn vrouw en ik naar Portland, Oregon reisden om een stel goede vrienden van haar te bezoeken. Haar vriend maakt al jaren zijn eigen bier en daarnaast heeft hij een hele uitzonderlijke biercollectie. Een geluk voor mij was dat hij mij ook nog eens verschillende soorten liet proeven.

Het is dan ook niet vreemd dat mijn interesse naar ambachtelijk bier toenam, ondanks het feit dat ik trots blijf op het Grolsch bier waar ik thuis mee opgroeide. De stad Portland, Oregon zie ik momenteel als het virtuele Walhalla voor ambachtelijk bier in de wereld. Het is dan ook geen wonder dat ik het “Oregon Brew Festival” nooit oversla. Het festival met ongeveer 80 unieke bieren wordt altijd op het laatste volle weekend van juli gehouden.

Met de aanhoudende interesse voor ambachtelijk bier is het ook geen wonder dat de interesse voor bierreizen ernorm groeit. Thuisbrouwers en mensen die ambachtelijk bier waarderen, zijn aktief op zoek naar nieuwe stijlen en smaken. Jaarlijks worden er steeds meer bierreizen aangeboden, iets wat je kunt vergelijk met wijnreizen in California en Spanje.

Het kan behoorlijk ingewikkeld zijn om op je eigen houtje een bierbrouwerij te bezoeken. Het kan zelfs zo zijn dat je dit ruim een jaar   vooruit moet plannen. In mijn geval zou ik graag drie
ambachtelijke bierbrouwerijen in Nederland willen bezoeken.      (Mommeriete Brouwerij)

De brouwerijen zijn Mommeriete, de drie Ringen en La Trappe / Koningshoeve. Met de paar dagen die ik beschikbaar heb zie ik een georganiseerde tour al snel als de beste oplossing om deze drie plaatsen te bezoeken. Je hoeft zelf niet te rijden, het scheelt je de huur van een auto en je hoeft ook niet rond te kijken voor een hotel. En dan hebben we het niet nog eens over een eventuele taalbarriere. Een ander voordeel is dat je mensen van over de hele wereld ontmoet met dezelfde interesse; “bier”.

Natuurlijk is het moeilijk om in elk land alle unieke ambachtelijk brouwerijen te bezoeken. Net zoals ik, heeft iedereen zo zijn voorkeur. De organisatoren van Beertrips.com hebben de meeste reizen in Europa en ik weet zeker dat daar voor iedereen wel een interessante reis tussen staat.

De mensen van Beermapping gaan nog een stapje verder. Dit is een vrij gemakkelijke website met links naar brouwerijen, bierwinkels en meer. Voor maar liefst 7 landen maken ze gebruik van google maps. Op deze manier maken ze je het erg makkelijk om eventueel je eigen bierreisplan te maken.
Beer trips in Europe
Beer tours in Seattle
Craft beer tour Northern California
Brewery tours San Diego

Beer mapping
Beer map Vermont
Beer map Colorado
Beer map from Portland and Oregon

Mijn doel is om lang en voorspoedig te leven en te genieten van alle heerlijke ambachtelijke bieren.

Paul


Beer Trips

More and more people are discovering craft beers, and are willing to travel a long way to learn and taste. When I came to the United States five years ago, my beer expectation was to continue to enjoy my weekly Grolsch.

My first discovery of craft beer here in the US came when my wife and I travelled to Portland, Oregon to visit her real good friends. The husband had been making beer for several years and gave me my first taste of a exceptionally good craft beer.

Needless to say, this sparked my interest in craft beer. I will always be proud of my hometown beer Grolsch, but now I have a glimpse of the incredible brews available, especially in Portland, Oregon. Portland is a virtual Walhalla for craft beer. I am determined to attend the “Oregon Brew Festival” every last full weekend in July for the most remarkable craft beer tasting.

With the growing interest in craft beer, there is a new Beer Tour industry developing. Home brewers and just people who appreciate decent beer are actively seeking out new styles and flavors. Tours similar to the wine tours of California and Spain are popping up all over.

Going on a visit to a brewery on your own can be extremely difficult, and can require planning at least a year ahead. In my case, I want to see Mommeriete, de drie Ringen and La Trappe/koningshoeve in the Netherlands.

With only a few days available for this, signing up for an organized tour is probably the best way to be able to visit several breweries easily. Avoiding the cost and hassles of car rentals, hotels, and navigating with several languages makes organized beer tours appealing. And you get to meet people with the same interest: beer.

Every country has their own unique craft beers, and it is hard to taste them all. Like me, people have their own favorite places. The organizers from Beertrips.com have the most variety in European tours, and I am sure that there is something for everybody.

The people from Beermapping.com are taking it one step further. Their website has a very easy directory to breweries, beer stores and more in 7 countries. They make it easy to plan your own beer tour.





Beer trips in Europe
Beer tours in Seattle
Craft beer tour Northern California
Brewery tours San Diego

Beer mapping
Beer map Vermont
Beer map Colorado
Beer map from Portland and Oregon

My goal is to live long, prosper, and enjoy many many Craft Beers!

Paul

Geen opmerkingen:

Een reactie posten